http://www.galleri-a.no

BLOOD,MILK & HONEY – a tribue to the art of motherhood

MIA Gjerdrum Helgesen GIR et stort tema HER OWN

Fødselspermisjon og morsrollen er komplekse emner for kvinne artister, full av tvetydighet, siden fødselen, og oppdra barn er en
definerende opplevelse for så mange kvinner, men er også ofte oppfattet som altoppslukende hinder for artmaking
– et syn som var spesielt utbredt i løpet av feministiske era.

Likevel er det fortsatt noe av et mysterium som i århundrene siden den besettelse med jomfrufødsel blant mannlige malere
fra renessansen til slutt forsvant, relativt få kvinnelige artister – bortsett fra Mary Cassatt, Kathe Kollwitz og andre isolerte
eksempler – har tatt opp dette store temaet, tilhører som rettmessig til dem.

Derfor er det oppmuntrende å møte de nyeste malerier av den norske kunstneren Mia Gjerdrum Helgesen,
som inngår i “Blood, Milk & Honey”, en tre-kvinne Utstillingen presenteres i Oslo som «en hyllest til Art of Motherhood.”
For Helgesen er kraftig ekspresjonistiske lerreter gi en vital visjon av omskiftelser av morsrollen i en sekulær alder
som er et velkomment tillegg til kunsten i vår tid.

Gjennomgang en av hennes tidligere utstillinger i New York, kommenterte en på Helgesen evne til å avsløre hva Willem de Kooning
kalt “glatte glimt” av emnet midt i gestisk animasjon av hennes aktive maling overflater. Her igjen, er hennes penselbruk så
energisk at alt vises i forandring, selv om tallene er nå noe mer definert enn i de semiabstract tidligere malerier.

Rett og slett fordi Helgesen arbeider direkte med morsrollen i denne serien, men ikke forvent statiske ikoner eller føyelig
nasjonale scenene på den måten av Cassatt, med mønstre på tapetet tilby det meste av handlingen. I motsetning til en litt
mer som de av Kollwitz (riktignok strålende fargerik enn mørk charcoaled), vises Helgesen er postmoderne madonnaer
preget av urolige krefter utenfor seg selv, som de beveger seg midt utydeliggjør, striper, nøster, og bekker av flytende
akryl pigment ofte som briljant gjennomskinnelig som sorbet.

Og hvis tross emitting lysende auraer som nesten kunne likne nimbi eller glorier, vises de skjelver når de clutch
spedbarn til sine bryster eller holde et fast grep på hendene av småbarn eller et våkent øye med litt eldre
barn som vandrer i nærheten, trenger en ikke lete lenger enn den forferdelige siste overskrifter for å innse hva
mødre har å frykte i Norge, som i alle andre såkalte siviliserte land i den moderne verden.

Faktisk kunne phantom forekomster som hjemsøker den utkant Helgesen komposisjoner som sketchy pentimento
eller spøkelsesaktig palimpsests minner om sinisterly tankevekkende fase i den berømte sang av The Doors: “ansikter
kommer ut av regnet.” Og i andre, det klynger av huddled vesener innenfor broket områder av regnbuens
nyanser kunne like gjerne foreslår entengrupper av sørgende eller den eteriske utsendinger angivelig sendt for å
veilede en inn i blendende lys av Afterlife.

Gitt proveniens og periode av disse maleriene, så vel som følelsesmessige klima som de fremkalle av morsrollen, et tema fullt
så rike i angst for den nåværende som det er i kjærlighet og håp for fremtiden, kan man ikke unngå å gjøre
slike assosiasjoner. Samtidig er man blendet, som alltid, av ren maleriske bravur vises av denne gjennomtenkte,
begavet artist, samt ren visuell nytelse det alltid gir.

– Ed McCormack
Managing Editor
GALLERI & STUDIO
NEW YORK

With his wife, Jeannie McCormack,
Ed McCormack, one of the original
contributing editors of Andy Warhol’s
Interview and a former feature writer and
columnist for Rolling Stone, co-publishesthe New York art
journal Gallery & Studio.

#

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *